I Perrosällskap

Helgen som har gått har varit toppen. Tänk er att få rå om en duktig hundmänniska och hennes duktiga hund en hel helg. Tack Ki för sällskap, kurs och bra tips. Vi i Stockholm hade bett Ki och Fozzie komma upp och vara med på en Perroträff. Vi salade ihop pengarna till nästan hela hennes resa och hon bjöd oss på en rolig dag då vi fick pröva på uppletande. Vi var ca 18 hundar, 17 Perros och Bibords "utböling" Lee, en vacker Rhodesian Ridgebackvalp.


Ella är på väg för att hämta vanten. (Foto Sanna)


Lite tråkigt att fota en svart hund men se vad fint örenen flyger :-) (Foto Sanna)


Duktiga Ella, Lämnar av handsken och får belöning. Ella älskar godis..... (Foto Sanna)


Ki instruerar oss, Fozzie fick mest titta på när han inte fick visa hur man skulle göra. (Foto Sanna)



Vi fick lära oss hur det går till på uppletandemomentet i Brukstävlingar och vi vallade korridorer som hundarna fick springa i. Alla hundar fattade vad de skulle göra t.o.m. minstingen Doris (Beaccanaes) som nu börjar närma sig halvåret. Vissa av oss måste jobba lite med apportering och avlämnande vilket ofta gjordes flera meter bort. Några hundar fick spelet och rusade i vild glädje runt runt innan de kom in. Alla hundar var jätteduktiga och det var vi också. När vi kom var det några plusgrader och blött sedan började det blåsa nordanvind, Inte speciellt skönt men med lite the/kaffe så kändes allt bra igen. Förutom att Ki och jag glömt mackorna hemma. Tack Doris familj att vi fick smaka av er :-)

Det har varit mycket hundsnack och framförallt Perrosnack med Ki. Med hjälp kom jag på mig själv med att göra både ett och två fel i min hantering av Ella. Bl.a. så är Ella inne i en period där hon morrar mer än vanligt. När Fozzie kom till oss så träffades de ute vilket alltid är bra. Jag hade varnat  Ki för att Ella kan morra men hon uppförde sig exemplariskt. Bjöd upp till lek och busjagade Fozzie genom hela promenaden. Fozzie bjöd tillbaka lite svagt var mest nyfiken på lukter och matte vilket inte Ella är van vid. När vi kom in gick det också fortsättningsvis bra tills Fozzie skulle undersöka vår övervåning Ella morrar till. Senare sitter jag och minstingen på golvet och Fozzie vill hälsa på Johan. Ella reser på sig och går morrande fram till Fozzie. Jag min kanalj tar tag i Ella och drar henne bakåt, vad händer, jo Ella hetsas och morrningen går över till ett litet utfall. Vad jag skulle ha gjort var ju att bara ignorera och gå åt ett annat håll. Så nu har vi lärt oss det :-) och det fungerade mycket bättre efter det. Nästa grej var att jag ofta går i långt koppel på promenaderna. Då är det svårt att samla ihop Ella och mig vid ett hundmöte. Hela jag signalerar ju då "Nu gäller det, var redo", Jag har funderat endel på det tidigare och nu pratade vi om det. Vilket resulterade i att jag hela träffen hade Ella i kort koppel om hon inte arbetade.
Jag kunde märka på henne att hon tyckte det var skönt och hon behövde inte ha samma koll på de andra hundarna vilket resulterade i att hon faktiskt inte behövde morra. Så nu blir det många promenader med kort koppel framöver.

Sedan var det Årsmöte i går Söndag. Vi var väl runt 30 personer där. Årsmötet gick snabbt och smidigt därefter bjöds det på MH föreläsning. Vi har ju tidigare haft en föreläsning i Stockholm men denna gång var de av en annan föreläsare med erfarenhet och ägare till Perro. Det var intressant och tänkvärt.
Frågan är hur vi ska få alla uppfödare att jobba med MH. Visst det finns för lite tillfällen för att täcka allas behov men man har ju faktiskt minst ett års framförhållning, så det viktigaste är väl att uttala intentionen och sedan boka.
Vi tog också upp den myten om att "MH kan förstöra en hund". Ankan/föreläsaren menade på att det var helt osant. "Ingenting som sker under ett MH är värre än det som hunden kan utsätts för till vardags".

Efter föreläsningen käkades lite buffe innan jag vinkade av Göteborgarna vid tåget.

Kommentarer
Postat av: Ki

Hej!

Tack för en supertrevlig helg, alla hundar och mattar/hussar var jätte duktiga!!

Ja det var en härlig helg och lite miljöträning för Fozzie med att åka tåg. Men han ska fixa det och det gjorde han!

Kram

2009-03-17 @ 10:34:47
URL: http://www.fozzie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0