Husse som figurant

Idag fick vi med husse ut i skogen på sökkursen. På gott och ont, han fick lära sig hur man jobbar som figurant samtidigt som Ella gärna ville samla ihop sin lilla flock. Vi gick ut först, tre rutor var vallade. Husse gick mot den andra rutan medans Ella skulle fokusera på den första rutan, heltokigt. Mest kollade hon efter husse men lite fokuserade hon på den andra figuranten. När jag påvisade henne på den första figuranten tog hon tre steg ut i rätt sökruta innan hon gjorde en tvär gir och letade upp husse. Kom springande med en rullen i munnen och ville att jag skulle hänga med i 180 :-) Koppel var bara att glömma, 5-6 gånger visade hon mig var husse var innan jag kunde få henne så pass nära så jag kunde koppla och be henne visa. Klockren visning och överlycklig över att ha samlat ihop oss igen.

Nu gick jag tillbaka till första rutan och nu blev det ett snyggt skick och en snygg visning. Dock blev det ingen rulle med för figuranten hade kastat iväg den för att Ella skulle ta den. Sedan hade vi en tredje ruta Ella snabbt ut och enligt figuranten gick hon hela vägen fram. Men instruktören menade på att hon gått till legan vi hade gjort förra veckan. Hon fixade nog både och innan hon var tillbaka till mig. Eftersom vi inte trott hon hittat figuranten försökte jag skicka henne igen med resultat att hon inte fattade någonting. Hon letade godis på marken försökte göra mig nöjd utan att lyckas för hon gick ju inte ut till figuranten igen, heltokigt. Så den här gången fick jag lära mig mycket. Om jag ska ha med någon ur familjen ska den som figurant hittas först. Sedan följa med och kolla på baslinjen när man skickar. Att helst ha koll på om hon hittar figuranten så att man inte släcker ut rätt beteende. Att ha fler sökrullar och fortsätta träna med dem hemmavid även med okända människor. Duktig hund, korkad människa :-) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0