Frustration

Vi har legat på sofflocket hela veckan, först var det för att njuta "segerns" sötma efter anlagsprovet. Hon är ju så himla duktig min hund som trots krock pga klövern nu mindre än ett år senare visar matte klöven efter att ha spårat i många minuter i värmen :-) sedan var det värmen vi skyllde på, Visst blev det vattenapportering varje dag på morgon promenaden (allra minst) Matskålen jobbas det också för. Vi försöker sätta ihop lydnadsmomenten genom att ha mat + lite godis som "mål" fungerar bra. Då blir det iallafall målmedveten träning 2 ggr om dagen (dock väldigt korta, just nu har vi kedjat ihop från inkallning till hoppet) Men vi nöter på och det går lite frammåt varje dag. sedan har vi skyllt på regnet. Så igår tog jag mig i kragen då jag fick ett mail från vår instruktör i agility så vi bestämde att vi skulle träffas på klubben i kväll. Det är ett tag sedan vi var nere. Ella märkte vart vi var på väg redan när jag svängde av vägen.
Först lämnade jag henne kvar i bilen för att enklare kunna sätta upp hinder. Vi var 4 hundar och 3 människor. Vi satte upp 9 hopphinder för att få lite hoppträning, en slalom, däcket, en tunnel och A-hindret stod strategiskt placerat.
Jag ville träna hopphinder, att  Ella skulle springa "i mål" utan mig och inte tjuvstarta. Jag gick och hämtade Ella som var helt tossig rastade sedan band jag upp henne på planen, jag är nog den elakaste hundägaren man kan ha, tyckte Ella och kunde inte för sitt liv förstå varför hon skulle sitta vid den dumma lyktstolpen. Hon lät otroligt, när hon väl tystnade så gick jag och värmde upp henne. Jag förberedde en matskål med korv framför hindrerna sedan gick jag tillbaka och trodde hon skulle hoppa 9 hinder utan alltförmycket stöd från mig, pytsan. 5 hinder hoppade hon sedan sprang hon på sidan om de sista 4 och slukade korvbiten. Nu kom Linda in och höll koll på matskålen. Du må tro att Ella vart besviken när det inte ens hjälpte att skälla på den tjuven...... Ella var helt frustrerad och vi började med att minska antal hinder innan godis, 4 gick bra 5 gick bra, sedan slutade vi. Ella stod och hoppade av viljan att göra något, jag frustrerad över att hon inte kunde lugna ner sig. Vi körde några var i slalomet, tänkte det skulle göra susen men icke. Bästa övningen idag blev tre hopphinder 90 graders sväng in i en tunnel passera hindrerna upp på A-hindret med en godisskål precis nedanför A-hindret. Vilket bra avslut Ella skötte A-hindret galant :-) fast först 3:dje gången fick jag Ella att göra en skarp 90 graders kurva in i tunneln. De två första gångerna sprang hon nästan alla de 9 hopphindrerna på rad. Hon är för rolig min lilla Donna. Nästa gång får jag se till att spåra eller cykla med henne innan agilityn så att hon är "lite" trött.
Dessutom ska vi vara mer aktiva än vad vi varit den senaste veckan. Nytt blod ska köpas in, spårpinnar fixade jag igår vi får dessutom lägga in mer agility på schemat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0