Träning i all litenhet

Nu har jobbet satt igång för fullt. Förra året satt jag hemma mer och jobbade men nu har jag bestämt mig för att vara mer på kontoret. Ella hänger med. det blir dock inte lika mycket träning som under helgerna men lite har vi fått till. Lydnadsträningen har jag tagit ut i trädgården som jag skrivit om tidigare. Momenten går bra men ibland går jag för fort fram när jag försöker tänja på tillfällerna av belöning. Ella blir då frustrerad och piper och försöker jucka mot mitt ben. Då avslutar jag träningen i brist på bättre metod. de gånger Ella inte blir frustrerad eller innan hon blir det går det jättebra. Man ser veerkligen att hon gillar att jobba och att vara till lags. Svårast just nu sedan vi har kommit över tugget påapporten är läggande under gång. Det känns som om hon behöver dubbelkommando för att få till det.
Om jag går baklänges med henne framför mig och jag belönar med boll är läggandet klockrent men inte när hon ska gå fot. Just nu tränar jag många ligg om dagen. :-)

Igår tränade Johan innebandy. Då följde Ella och jag med. Medans jag följde Johan in i Gympasalen fick Ella vänta i bilen. När jag lämnat av honom tänkte jag att vi skulle träna spårupptag på fotbollsplanen. Så jag gick ett spår i nysnön.
Så fort jag hämtat Ella så satte hon nosen i backen, så jag lät henne hållas. Hon följde klockrent våra spår till gympahallen och sedan därifrån till fotbollsplanen. Jag hade gjort många vinklar och vid vissa ringade hon runt lite men sedan var hon på igen. det är kul att se hur hon sätter ner nosen i varje steg och snusar. Att hon tycker det är kul går inte att ta miste på. Jag har fått tipset av Sanna att läsa Nordins "Spårbibel" så jag får försöka komma till biblioteket för att låna den så vi kommer igång med spår på allvar.

Mål för nästa vecka: Att fixa läggande under gång.

På jobbet har vi haft ett roligt projekt, hittills har jag bara varit i utkanten av det (haft annat att göra) men nu har vi bestämt att jag engagerar mig mer i det. Kan just nu inte berätta så mycket men det har med Hundar att göra och på söndag har jag, å jobbet vägnar, en date med en hundpsykolog och ett hundekipage för att se hur de tränar. Ella ska få följa med då hundekipaget behöver träna hundmöten.  Ser fram emot det :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0