Förtydligande av min dörrträning

Ok, jag har fått lite frågor runt hur jag tränar runt dörren. Tror att jag skrivit det för länge sedan men nu tar jag en repetition, Bara för dig Johanna :-)
Jag har fått informationen från annan perroägare som snällt delat med sig av vad hon lärt sig på en kurs "dörrklockekurs" på Hundens hus (kan rekommenderas för den som vill ha hjälp) och nu senast liknande info från Memea Mohlin som skriver om det i en av sina senare böcker (kommer dock inte ihåg namnet)

Så här har jag gjort:

  1. Tog fram en fäll
  2. la den framför mig
  3. När Ella kom och intresserade sig för fällen klickade jag (Ella är inklickad sedan länge, det är ett annat kapitel)
  4. Kastade godis en bit från fällen.
  5. Väntade på att Ella på nytt skulle söka sig till fällen
  6. kastade godis till ett annat ställe
  7. repetera 3-6 tills man ser att poletten ramlat ner.
  8. Nu väntar jag på att Ella skulle erbjuda mer beteende vid/på fällen
  9. Det jag till slut ville ha fram var att hon skulle lägga sig på fällen. Så först kanske jag klickade för att hon hade alla fyra tassar på fällen, satte sig på fällen, la sig ner på fällen. Jag tom gick så långt att hon skulle ha hakan på fällen innan jag klickade.

Jag använder inga kommandon, de enda ledtrådar jag har givit henne är att någon gång ha ställt mig på andra sidan fällen och tittat intensivt på fällen.Se till att stå på olika platser i förhållande till fällen och bestäm var fällen ska ligga i framtiden (kanske i hundkorgen eller?) Mellan träningstillfällerna har fällen åkt in i en garderob.
Här går Memeas och Hundens hus lite olika vägar. Hundens hus teori är att den befintliga dörrklockan är "förstörd" och därför har de att man ska gå att köpa en ringklocka med en annan ton på typ Claes Ohlsson som man använder. Memea tränar med den befintliga klockan. Jag började med Hundens hus varianten men har nu gått över till Memeas. Fördelen med Memeas modell är att man inte behöver investera i något. Fördelen med Hundens hus varianten är att det är enklare att träna längre själv utan hjälp av någon som ringer på dörren.

Ok jag börjar med Hundens hus varianten

  1. Nu springer hunden direkt till fällen när den kommer fram
  2. När du är säker på att hunden är på väg till fällen ringer du på den nya dörrklockan.
  3. Hunden på fällen klicka och belöna
  4. Upprepa 2-3 många gånger
  5. Nu börjar du ringa i dörrklockan tidigare och tidigare
  6. Målet är att hunden ska uppfatta dörrklockan som "kommando" för att söka upp fällen.
  7. börja dra ut på klick/belöning efter att hunden har lagt sig på fällen, Du börjar röra dig mot dörren, Du börjar röra dörrhandtaget, Du öppnar dörren, Du säger hej, Du tjoar och stimmar på väg mot dörren osv. Små steg åt gången och upprepa många gånger. Backa om hunden upplever det som jobbigt.
  8. Nu tar vi kända/omtyckta människor till hjälp upprepa 7 på den nivå du tror hunden klarar av.
  9. Sist använder vi "okända" gäster där du förbereder gästen ber dem ex.v. ringa i mobilen så du hinner vara beredd när de kommer. Bäst är om de inte tittar på hunden och du väntar med att erbjuda hunden att hälsa när alla är inne och kanske satt sig ner. Men där får du fundera själv vad som är bäst för din hund :-)

 

Nu till Memeas variant

  1. Öppna dörren helt  ha hunden i närheten liggande (jag använde fällen eftersom den är intränad)
  2. Gå fram till dörren och ring på klockan
  3. Nästan helt säkert går hunden igång skäller
  4. Ha en bliwtvål redo i handen, spruta i samma stund hunden går igång (jag har ett antiskällhalsband som jag körde med)
  5. När vattenstrålen träffar hunden, ömka, Stackars, stackars Ella fick du läskigt vatten på dig (enligt Memea max 10 sekunder, det måste vara du som avslutar ömkandet)
  6. Om hunden rest på sig, lägg tillbaka den gör om 2-5 vid behov (jag behövde bara spruta/ömka en gång men har bestämt att köra minst i en vecka med att träna hunden på mig själv)
  7. Precis som ovan gör det svårare och svårare tills du är nöjd med resultatet och har hunden där du vill ha den på fällen. Memea tränade in kommando som hon sa "plats i korgen" eller liknande i den allra första träningen som hon sedan sa till hunden för att den skulle gå och lägga sig.

Jag började för över ett år sedan men orkade inte hålla i. Jag är säker på att vi behöver många repetitioner för Perron har en hel del vakt i sig. Nu ska jag försöka fortsätta tills jag känner mig färdig och sedan fortsätta lite till. Sedan har jag den perfekta hunden.   

Det här med ömkning kan vara bra i vissa fall men man får använda det med sunt förnuft, för man vill ju inte göra en rädd hund räddare. Ömkning ska vi ju inte använda ex.v. när det händer något plötsligt som smällare, raketer eller att hunden råkar ut för en hund som ex.v. gör utfall. Lika så om vi ser på hunden att den är osäker/rädd (öron slokande och svansen i backen) Då gäller det istället att hålla sig iskall det är vad jag fått lära mig.

Snälla kommentera gärna om jag varit otydlig eller du vill ha mer info så ska jag försöka uppdatera.
Må gott och godnatt

 


Kommentarer
Postat av: johanna

Tack så jättemycket för allt så nu är det bara att ta tag i hårdhanskarna!!

Kram

2009-12-05 @ 10:41:37
URL: /http://zoya.aberlours.se/#home
Postat av: Fanta o co

Tack för en utförlig tränings metod.För att försöka hinna med en hund som ena stunden ligger skönt och sover och nästa sekund fullständigt exploderar av dörrklockan är absolut omöjligt!Vi däremot försöker lära Fanta att hon ska gå in i sovrummet så att vi kan stänga till dörren(hon fixar ju inte att folk är hemma alls hos oss)och hon får vara ifred vilket vi har sett lugnar henne.Efter en stund när alla är på plats så öppnar vi dörren lite så hon ser och hör oss,fast nästan jämt har hon valt att ligga kvar där inne.Men du har ju inte dom problemen med Ella!Visst tycker vi att det är jätte synd och ledsamt att inte Fanta kan vara med oss när Daffy är det.Kramar o lycka till!

2009-12-07 @ 20:12:32
Postat av: Peppar

Hej snygging!

Du får gärna skälla på mig om du vill! Även om din matte inte vill ...

Men, om jag vore som du skulle jag sluta skälla. För din matte verkar vara av den envisa sorten som inte ger upp i första taget. Kanske är det då bättre att låta henne få sin vilja fram. Så blir det lugnt i huset!

Kram

/Peppar

2009-12-09 @ 12:27:23
URL: http://peppar-perro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0