Allmän uppdatering

Ser att jag inte fått in något inlägg om vad som hänt under förra veckan :-)
Det beror bl.a. på att jag inte lyckats tömma min kamera.
Förra veckan hade vi Lotta Linusson kurs igen. Eller kurs och kurs, det kallas träningsgrupp. Vi var från början 6 perrosar där. Peppar, Chinco, Tiza, Maja, Mocka och Ella. Jätteroligt att vi får ihop ett gäng som tränar tävlingslydnad. Vi kan hoppas att till nästa år få till några tävlingsekipage som kan åka runt på några tävlingar. Vore kul med sällskap.

Vi tränar ofta två och två hjälper varandra efter att sitt och ligg i grupp har tränats. Lotta tar under tiden en efter en och går igenom det just det ekipaget vill träna. När det var min tur tränade vi linförighet, jag ville ha feedback på vår progress. Tja det var att backa lite igen och INTE släppa igenom att Ella tittar bort en endaste millisekund. Jag börjar tvivla på om jag verkligen kan fixa detta :(
Sedan körde vi ställande/läggande under gång där jag belönade själva ställandet/läggandet. Fixade Ella galant. För att få ihop så gjorde vi en inkallning i mellan de båda momenten. Där fick vi däremot göra om då Ella blev stående (hm)
Det som var roligt var att Ella var riktigt på igen, så vilan jag tvingat på henne under löpet var jättebra. Sanna hjälpte mig med budföring och den gick mycket bättre än vanligt Ella tiggde chorizo så det stod härliga till. Tyckte det var härligt när även Chincos matte stoppade undan sin odåga och anslöt sig till oss. Även hon hade ju trevligt träningsgodis i fickan.
Lotta och jag bestämde att vi skulle träna rutan nästa/sista gången så i läxa ska jag damma av targetmattan.

I veckan har jag då kört med post-it lappar (eftersom jag inte hittade musmattan) på golvet när jag sett på TV.
Ella tar gärna med sig lappen till mig. Tipset Sanna fick (hon har samma problem med Peppar som hämtar musmattan) var att använda ex.v. en kakelplatta, så det hittade jag en gammal vit. Så nu går targeten mycket bättre. Målet är att jag till på måndag ska få Ella att springa ut 8-10 meter och trampa på targetmattan och sedan ta med target och koner till träningen. Igår hade jag flyttat ut targeten ca 3 m ifrån mig och Ella springer fram trampar och tittar sedan på mig. Så idag får jag förlänga avståndet.

Dessutom har jag tränat mer dörrträning, Det går framåt men jag måste erkänna att jag måste bita ihop så att jag verkligen tränar ofta och inte släpper för att det börjar bli bättre. Ella har börjat lugna ner sig även när vi inte tränar, helt fantastiskt, men nu gäller det att envisheten håller i sig så det blir bestående och inte tillfälligt. Dock är viktigt att jag kanske tillägger att nu när vi tränar tar jag inte in träningen när barnen eller kompisar springer i dörren utan nu gör jag som innan jag börjar träna. det var också något Memea tryckte på. Träningsmomentet används först när det är "färdigt"

I helgen som var hade vi årets sista Perroträff i Tumba. Vi var ett tiotal hundar med förare, få se om jag kommer ihåg alla namn
Peppar, Ella, Chinco, Manne, Ramón, Zoya, Dino, Zigge, Cino, Iza,Tuss. I en glänta i skogen stannade vi och tränade lite apportering av dummies, som retreivers gör. Hunden skulle sitta fint vid sidan, någon gick ut i skogen ropade pang :-) och kastade upp en dummy. Sedan skickade man ut hunden för att hämta dummyn.
Då både Peppars och Chincos mattar skulle ropa Pang blev jag sittande med 3 hundar så jag såg inte hur det gick för de olika hundarna. Men Ella klarade det galant, vi hade precis fått en egen dummy i julklapp av Sanna och Peppar som vi provade. Ella hade lite svårt att greppa den stora dummien men hon gav inte upp och i ena änden var det bara tyg som hon fick tag i. Sedan gick Mannes husse ut och kastade massor av dummies i skogen. Nu fick vi börja, jag skickade ut Ella för att söka rätt på en dummy. Ella sprang ut och förbi den första, andra och tredje där någonstans tittar hon undrande på mig och jag upprepar "sök" och tror att Ella är blind. Nu går Ella förbi även sin egen dummy. Men till min lättnad berättar Mannes husse att Ellas nya dummy ligger långt ut till vänster. Nu fick Ella vittring, hämtar sin dummy och travar tillbaka till mig "mission completed". Gullhund det är väl klart man ska hämta sin egen dummy så den inte försvinner :-)

Efter dessa övningar tar vi en fika snackar hund innan vi avrundar med en promenad i skogen. Det är alltid lika roligt att träffas och byta erfarenheter och prata. Det är extra roligt när jag fick träffa Dino och Zigge som tillhör Calmigos D-kull, jättefina härliga valpar i sin bästa ålder. Bilder hoppas jag få ur kameran under dagen.


Kommentarer
Postat av: Anna N

Avundsjuk, jag blir så avundsjuk! PÅ er som får träffa och träna med krulltottar. Härligt! Hoppas vi ses i helgen. Vi åker snart. / Anna

2009-12-11 @ 08:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0