" Vi träffa Lassie"

eller kanske vi ska skriva "stackars Ella". Oavsätt så har vi varit hos veterinären idag. Igår när jag var ute och tog en promenad på stan såg jag helt plötsligt att Ella haltade först bara ytte pyttelite men sedan blev det lite mer. Jag tittade igenom tassen för att se om jag hittade någon glasbit, sticka eller något annat som kunde göra ont. Men jag hittade ingenting så vi fortsatte en bit till, jag satte mig ner för att vänta på Mats och Johan, eftersom jag inte hade något bättre för mig tog jag en till kik på foten. Nu såg jag att "lilltå" klon va blodig och "av" trodde jag. Tänkte att jag skulle leta reda på någon djuraffär eller aotek för att hitta blodstopp och möjligen lite bandage. Två kvinnor går förbi mig och som femteelfte person kommenterar om hur fin Ella var. som vanlig ler jag och säger något liknande att visst men just nu har hon lite ont, kanske ni vet var jag kan hitta en djuraffär/apotek. En av kvinnorna erbjuder sig att springa till apoteket, men vi komer snart fram till att det inte fungerar då klockan var 2 min i 6. Då erbjuder sig kvinnan att springa hem och hämta bandage om jag lovar att vänta. Vilken otroligt vänlig kvinna och vilken tur att jag just frågade henne.
Hon kommer tillbaka och vi undersöker tassen närmare tillsammans och hon säger att klokapseln är borta och att vi behöver uppsöka en veterinär. Hon ringer någon bekant i Visby som ger oss massor av nummer till olika veterinärer. det visar sig att kvinnan jobbar på ett djurhem. Hur stor tur kan man ha.
I alla fall så ringde jag en veterinär och fick besked att det kunde vänta till dagen efter.
Dan efter ringer jag en djurklinik som vill ge mig en tid i morgon men efter lite letande i sin almenacka hittar hon en tid klockan 11:00 idag. Hon säger också att vi inte ska ha bandage på utan ge det luft. Så nu åkte bandaget av och vi luftade tassen tills det var dax att gå då fick Johan offra en strumpa för att hålla pulpan ren.
Vi går till och förbi Östra porten i vår vandring ella linkar fram men går hyfsat.

Väl framme vem tar inte emot oss om veterinären från TV4´s vetrinärerna. Han var lika trevllig som han verkade i serien. Han tittar på klon och det är som om Ella förstår att han vill hjälpa henne för hon sitter precis blickstilla.
Han ser rester kvar från klokapseln som behöver opereras bort så det var bara att söva min lilla baby. Ella somnar in lugnt och fint. Medans i angränsande rum skriker en schäfer höga klagoskrik för att ingen ska röra honom. Husse "sjunger" med. Tur nog påverkar inte detta Ella utan hon är lugn som en filibunke.
Någon time senare hämtar vi en sovande hund. Tur nog hade vi hyrt en "flak"cykel som vi lägger Ella på med Johan bredvid sedan cyklar vi en liten omväg för att slippa rakt nedför på kullerstenar. En mysig liten cykeltur runt norra delen av ringmuren. Ella sätter sig upp på riktigt vingliga ben och ett litet voff kommer ut när hon väl får in sin tunga.

Hemma på båten får jag bära henne över bryggan vi lassar i henne i Jollen sedan så hasar hon sig ombord med hjälp av Mats. Nu har hon legat helt still i över 3 timmar precis vaknat och jag har med hjälp av Bullens korv lurat i henne antibiotika. Vi har tagit av bandaget på veterinärens rekommendation så att pulpan får torka. Nu har Ella lagt sig på sin spejarplats och där får hon ligga en stund till tills jag vågar lyfta ner henne för en liten kort toatur.

Johan och Mats har gått iväg på Tornerspel och Maria med kompis har kommit och cyklar glatt omkring på den fina "flak" cykeln..

Min och Ellas träff med Lassie var alltså att träffa en kändisveterinär från TV4.

Ella fick också en "rundsmörjning" de både tog bort tandsten, bort med håret i öronen och klippte de andra klorna.
Dessutom kände veterinären igenom bakben mm eftersom jag bad honom om det (då jag ibland blir nojig att hon ska ha ont någonstans efter överkörningen förra året) han sa att det var fint.


Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Stackars Ella! Hoppas hon kryar på sig snabbt så vi kan busa i Gränna.

/ Puss på nosen från Rolex

2009-08-04 @ 18:33:56
Postat av: Ki

Hälsa Ella att hon tar det lugnt nu och kryar på sig!

Hälsn. Ki o pojkarna

2009-08-04 @ 21:50:35
URL: http://www.fozzie.se
Postat av: Ulrika Calmegård

Hej

Åh, stackarn! Hoppas hon kryar på sig fort...

vi ses snart i gränna . ska bli kul!

2009-08-06 @ 23:13:24
Postat av: Annica o Fanta

Usch va tråkigt när det händer nåt med dom små liven.Men vilka trevliga människor ni träffade,tur att dom finns!Krya på dig Ella!Syns i Gränna!

Annica o Fanta

2009-08-10 @ 11:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0