Som en liten prick

Idag stod väckarklockan på 4:00, Ella var inte ett dugg pigg på att ta sin morgonpromenad. Hon lyfte inte ens på huvudet men tillslut kom hon. Det höll precis på att ljusna. Väckte Mats på väg ut och klockan 4:30 tuffade vi från hamnen. det var ganska maffigt att vara helt ensamma ute på det stora havet. Inte någon annan båt runtomkring. Man känner sig ganska liten, som en prick.

Här ser ni oss på plottern en halvtimme efter vi lämnat hamnen på Fårö. (ni får vrida på huvudet eftersom jag tog med mobilen och inte klarar av att vända kortet :-) Över 100 meter djupt och vi går i 3.81 knop, ingen höjdarfart men det går framåt.

 
Underbar soluppgång, inga vågor och helt i medvind. Fast det gick inte så fort som jag skulle vilja. Ur Ellas perspektiv så vill man ju att sådana här överfarter ska ta så kort tid som möjligt. Vår båt går snabbare i sidvindar och det är ganska trixit att hålla seglen som de ska i medvind men det är ganksa vackert.



Jag tog första vakten som var ganska enkel när man har autopilot. Räcker det med att ha koll på seglerna och att vi inte möter några båtar.


Mats sov på durken, som är den bästa platsen på hela båten under gång. Efter någon timme så var jag sugen på frukost, så vi fixade några mackor och en kopp the. Sedan var det min tur att inta viloläge. Ju längre fram på dagen dessdå mer vågor det mesta var ok då vi surfade fram på dem men var 5 eller var 6 våg gick på tvären. Så fram mot lunchtid låg hela familjen på däck och vi käkade alla åksjuketuggummi. Maria fixade lunch, makaroner och köttfärssås, vilket jag tyckte var strongt då jag själv vägrade gå ner i båten. Efter mat och dricka kände vi oss alla bättre. Fast vi satt alla kvar uppe på däck. Ella hade intagit sin plats under styrman (vilket idag var jag). Längre fram kom regn och rusk. Då hade jag gått ner för att sova någon timme. Blev uppropad av Mats för att hjälpa till att ta ner segel. Inte roligt. Jag kunde inte se någonting för att ögonen flödade över av vatten. Mats var framme på däck och tog ner segel och båten gick i full fart. Måste erkänna att jag inte var helt komfortabel i situationen.  Men allt gick bra och sedan var det bara att gå ner och byta kläder. Genomsur.

Så fort vi hittade land så la vi till och släppte i land Ella för att uträtta sina behov. Sedan fortsatte vi till en lugn fin vik där vi nu ligger för natten. Magarna är mätta och vi är alla genomtrötta. Ella har fått tratten på sig för att inte slicka på tassen och nu ska här sovas.

Kommentarer
Postat av: Anna N.

Vilka härliga bilder! Blir ingen skärgårdstur för oss i år. Vi hoppas att få till det nästa år. Nu är det inte långt kvar. Ses i Gränna! / Anna

2009-08-14 @ 10:10:42
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0