Hur svårt kan det vara.....

I går hade vi agilitykurs, andra tillfället. det var jättekul tyckte både Ella och jag fast jag gick dit med huvudvärk. Hem gick jag med värre huvudvärk. Våra kursledare var så positiva till våra hundars hindertagning förra gången så de hoppade fram till kurstillfälle 4. Vi skulle få lära oss framförbyten. Banan vi byggde upp såg ut så här


Hunden skulle springa det blåa spåret. Först började vi med en tunnel (dvs det oranga strecket. Vi skulle springa med hunden hela vägen fram till tunneln där skulle vi göra ett framförbyte INNAN hunden kom ur tunneln. Hur lätt är det. Ella och jag startade samtidigt men helt klart var Ella ur tunneln innan jag kom förbi andra hindret. Dax att börja fundera. Ok, eftersom Ella självmant sprang in i tunneln kunde jag börja gina (stavas det så). Efter andra hindret gjorde jag en fin piruett åt fel håll. Blindbyte kallas det visst iställe för framförbyte. Dax att göra om. Vi fick till det hela vägen förutom att jag använde fel hand vid sista hindret. Men det är ju en bagatell. Nu blir det svårare. Vi la till en tunnel. (gröna spåret) Ella var heltaggad. Jag gick "banan" flera gånger utan hund sedan var det dax för Ella att släppas. Hur dämpar man en hund för att hinna med själv?????  Nåväl inte blev det högsta poäng för mig men Ella visade att detta är en sport för henne. Hon är snabb, orädd och svansen gick hela tiden (även när hon var fastbunden i väntan på att få springa) dock hade hon svårt för att hålla tyst. Jätteroligt pass, gav mersmak men man skulle vara 20 år yngre och säkert lika många kilo.
Så ser ni mig valsa omkring på väg till bussen eller i köket så är det framförbyten jag tränar.

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Vad det låter kul med agility! Det vill jag också prova. Men då får väl gubben spuck. Vi har inte riktigt samma uppfattning om det här hunderiet.

/ Anna

2009-04-17 @ 15:32:03
Postat av: Jenny

Visst är det svårt att hinna med! Kul att Ella tycker det är kul. Frasse gapar också hela tiden : )



Ha det bra/Jenny & Frasse

2009-04-18 @ 21:12:04
Postat av: Petra/Lufsen

Jag anmälde dottern på agility för några år sedan.

Samma sak där Lufsen bara älskade det.

Och vadå rädd för tunnlar ? Han tvekade inte ett ögonblick.Håller på att leta reda på ny kurs nu.Men det måste ju passa med tiderna också.

ha det så bra sköt om er Petra & Lufsen

2009-04-20 @ 11:28:10
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Anneli

Visst är det super kul med agility..vi har också nyss börjat och Wilda är galet snabb mot seg matte;)

2009-04-26 @ 20:54:18
URL: http://www.la-sirenitas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0