Första hela banan

Våra instruktörer fortsätter köra hårt med oss i agilityn. Det är kul att få hela tiden ligga på gränsen till vad man klarar samtidigt lite frustrerande :-) Ella har inga problem förutom att hon måste släpa med mig och dessutom att det ska vara jag som är sen som ska bestämma vilka hinder som ska tas, när alla är såååå roliga.
Igår körde vi en tävlingsbana från 2007 i Bjuv. En hoppbana klass 1.
de 20 hindrerna delade vi först upp i 4 kombinationer sedan fick vi avsluta med att köra varsitt race på hela banan.


Det går att klicka på bilden om ni är intresserade av att se närmare.
Hur gick det då. Ella har ett riktigt framåtdriv hela vägen, Jag måste vara tidigare med att tala om vad nästa hinder är. Jag klarade av att stoppa Ella inför slalomen, men stressade henne lite väl i själva slalomen så hon missade en pinne eller två. Precis parallelt med platten stod A hindret och ur slalomen så var riktningen bättre för Ella att ta A-hindret vapå hon gjorde det 3 gånger av 4. (A-hindret var inte ens med på banan utan bara undanstoppad) Jag måste ta slalomen långsammare och få Ella att fokusera på rätt hinder i slutändan. För att hinna med min snabba hund behövde jag göra 2 bakombyten med det bekom inte Ella ett dugg.  Sista två hindrerna klarade hon på egen hand alla gånger utom sista då jag försökte lägga in kommandot framåt. (Dumt av mig)
Det jag nu ska träna på till nästa gång är att

1. Kommendera tidigare
2. Visa med rätt hand

det jag ska träna Ella på till nästa gång är

3. Mer slalom
4. Lägga in ett framåt kommando

Jag trodde Ella skulle vara påverkad av löpet men pyttsan, inte mer än att hon försökte hålla andra hundar på avstånd.
Hon är dock ordentligt på hugget och blir frustrerad när vi bryter för att göra om någon del. Men hon är en rolig hund att jobba med. Att ta kort är inget som jag ens hinner tänka på så därför tog jag ett hemma när hon tränar med Maria.


Ha en riktigt trevlig Valborg, fast för oss blir det ingen eld :-( det är Eldningsförbud här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0