Nu blir det andra bullar

Jag har ju sedan länge försökt med olika metoder få Ella att skälla mindre vid dörren.
Först hade jag Johan, privattränare hemma som rådde mig att flytta Ella från dörren när det ringde.
Visst hon sprang snällt ut i köket när det ringde på dörren men inte blev hon tyst inte. Snarare tvärt om.
Dessutom skulle jag spruta vatten på henne med en blomspruta. Ha, vattnet försökte hon dricka upp tills hon lyckades stjäla blomsprutan och tugga sönder den.
Sedan fick jag tipset att byta ringklocka och innan bytet träna in att Ella skulle lägga sig i sin bädd, detta klickertränade vi in men kom inte hela vägen, fast en bra bit. Hon sprang snällt till bädden när jag plingade på nya klockan. Men sedan hade jag biten kvar att faktiskt kunna öppna dörren utan att hon kommer springande. I våras firade vi familjens flesta födelsedagar. Jag märkte då att om Ella inte var tyst, var faktiskt den bästa metoden att ta bort henne från hallen helt och fysiskt. Antingen stängdes hon in i sonens rum eller i tvätt stugan. När hon tysnade, vilket skedde snabbt så gick jag och hämtade henne och körde lite fot/sitt/ligg och hälsa träning sedan var allt klart.  Nu efter sommar och semester har Ellas vaktande/skällande blivit etter värre. Minstingen, Johan och hans kompisar springer mycket ut och in. En av kompisarna blev jagad av en skällande hund förra sommaren så han är ganska rädd och det vill man ju inte förvärra. Ringer det på dörren åker hon kana nerför trappen skällandes :-( fortsätter skälla bra länge utan att höra mig. Fortfarande sitter det i att hon ska flytta sig från dörren vilket gör att hon oftast sitter i köket eller vardagsrummet och skäller.

Så nu har jag hyrt ett antiskällhalsband med remotkontroll, de ni.......
Halsbandet har nu suttit på i ett dygn utan att vi sprayat. Nu i kväll har vi provocerat Ella genom att Maria gick ut och ringde på dörren. Ella gick igång, flyttade sig från dörren och jag sa åt henne att vara tyst. Ella fortsatte skälla och jag gav henne en dusch med citronvattnet. Jisses vilken reaktion. Ella åkte ner på rumpan av förvåning och blev tyst. Jag berömde, Maria ringde en gång till Ella gick igång ny dusch och tyst sedan ett skall, ny dusch sedan var det tyst och Maria kom in. Färdigtränat för idag. Jag har prova-på hyrt den under en veckas tid då jag inte vågar tro att detta skulle fungera. Att prova  har suttit långt inne men efter att ha pratat med flera andra som faktiskt kommit till rätta med sitt skällande så tänkte jag att jag måste prova. Mina tvivel ligger i att jag upplever att Ella vaktar och inte "okynnesskäller/låter", kan detta fungera då?
Sedan att det alltid heter att halsband är "quick fix" utan att ta fram grundorsaken. Kanske så men blomspruta/vattenpistol och alla andra saker tränare både traditionella och klickervänner rekommenderar är ju precis samma sak fast här behöver jag inte "gömma" blomsprutan för att det ska bli en överraskning. Remotkontrollen gör att det är jag som bestämmer om och när korrigering ska ske och jag har möjlighet att, tror jag, bättre träna bort endel av skälligheten genom att samtidigt använda positiv träning. Men man får inte glömma bort att Perron är en larmande hund. Nu får tiden visa om jag är helt ute och cyklar.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Intressant att höra hur det går med antiskällhalsbandet. Vi har ju samma problem med larmande hundar.

Lycka till!

Åsa

P.S Missade tyvärr vandringsleden. Det hade varit härligt att gå med.

2008-09-13 @ 20:36:07
URL: http://www.perrotrizza.com
Postat av: Annica och Fanta

Hallå!Jag är vääldigt nyfiken på att höra hur det går för er med halsbandet.Funkar det så är jag jätte intreserad av det.Fanta har skrämt slag på dom flesta av barnens kompisar...!?Hade du hyrt det?

Lycka till!

Kram Annica och Fanta

2008-09-16 @ 08:50:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0