Nu måste det väl i alla fall vara dax

Jag har väntat på att Ella ska börja löpa praktiskt taget sedan Chanto var här. Men det verkar låta vänta på sig. Hittills har det varit svårt att veta på Ella om hon löper. Man märker det bäst på hanarna runtomkring. Klar PMS märker man. Mot vissa hundar morrar hon och gapar på (hanar som kastar sig emot henne) andra hundar liksom piper hon till på (det låter som om säger "Var rädd om mig, jag är liten och söt") Det mesta av gapandet har nu försvunnit igen och ersatts av att hon markerar hela tiden, minst var 30 meter. Helst uppe på stenar och stubbar. Sedan har hon lagt sig till med en ny idé att sprätta efter sig, det ser för roligt ut. Så det verkar inte bli någon perropromenad den 8 november för oss. Men ni som kan tar Stina (Hurråsens) hand om :-) 

Tänkte även rapportera om antiskällhalsbandet. I början gick det jättebra. Skällandet minskade rejält första veckorna. Sedan kom Chanto hit, den gullgossen och förstörde endel av vår träning. Inte kunde jag spruta på Ella samtidigt som Chanto vaktade tomten. Nej, båda fick vakta. Men jag märkte att jag bara behövde ropa på Ella så kom hon springande så även denna period på 10 dagar var bättre än innan halsbandet.
Nu har det gått flera veckor sedan Chanto åkte hem igen och vad har då hänt. Jo, ibland åker halsbandet på. Oftast om jag vet att det ska komma någon. Skällandet på folk som går utanför tomten har minimerat till nästan noll. En och annan hund som kommer för nära kanske får sig en "tillsägelse". Kommer någon in på tomten och Ella inte har sitt halsband får de sig en tillsägning men mindre än förut. Ella hör bättre att vi säger till henne. Har hon halsbandet på så får hon sig ett sprut eller två när någon kommer.
Men oftast är det så tyst så jag glömmer sätta på halsbandet. Alltså en helt klar förbättring. Men nu gäller det att hålla i så att hela träningen blir klar :-)

Skulle jag då rekommendera andra att köpa ett antiskällhalsband. Halsbandet är dyrt lite under 2000 kronor, (på andra hands marknaden något lägre men inte mycket) Den drar batteri som bara den ca 1 batteri i veckan (35 kr/batteri) än har jag inte gjort av med en sprayflaska men den kostar runt 125 kr. Så visst pockar det på pengar. Sedan gäller det att vara uthållig och komma ihåg att sätta på halsbandet hela tiden.  Två personer har berättat för mig att deras hundar blivit "låga" av sprutet. Visst, inte blir Ella glad men hon behöver tas ner på jorden i dessa situationer och genom att jag bestämmer när det ska spruta så har jag möjlighet att läsa av situationen innan jag sprutar. Dessutom möjlighet att positivt förstärka när hon slutar skälla.
Så visst skulle jag rekommendera ett antiskällhalsband om man använder det med förnuft. Sedan funderar jag på hur jag skulle göra om jag hade 2 hundar som triggar varandra vid dörren. Skaffa 2 halsband, försöka förstå vem som triggar vem eller växla vem som har halsbandet. Jag vet inte riktigt.

Kommentarer
Postat av: Peppars matte

Den lägsta kostnaden är en investering som används. Räkna ut dagskostnaden istället för totalkostnaden. Tänk på mig som inte använder mitt halsband - det är ett dyrt halsband det. Men jag blir peppad att börja igen eftersom det verkar ge resultat på Ella. Då borde det funka på Herr Skäll också!

/S

2008-11-05 @ 20:26:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0