Måndag lydnadsträningsdag

Idag har vi varit i Loviseberg för att gå på lydnadskurs. Idag var vi två hundar där, fast inte samma som förra gången. Den här gången var det den JÄTTESTORA hunden som var där. Ledarna hade bestämt att vi skulle köra lydnad klass I med tävlingsledare. Först började vi med platsliggning, Ella skötte sig men den stora klunsen kom återigen springande i full fart mot mig. Den här gången kunde inte Ella hålla sig utan reste på sig, Fast hon höll sig lugn. Den stora hunden sprang lekfullt mot mig flera gånger innan vi hann få stopp på honom. Då gick ena instruktören och hämtade ett strypkoppel och försökte visa ägarna hur de skulle arbeta med det. Ägarna har hittills inte haft en chans att hålla emot och urskuldrar sig med att han bara vill leka. Visst, än så länge är han inte könsmogen men vad händer om ett år eller så. Efter att ha gått med strypkoppel och övertagits av instruktören några minuter så var det som att se en annan hund. Jag agerade figurant och visst gjorde han ansats till att vilja springa ut till mig men denna gång fick matte stopp på honom. Jag kunde tillslut gå både framför och bakom honom utan att han reste på sig. Ett otroligt framsteg.
Därefter kördejag och Ella lydnadsprogrammet. Det första Ella gör är att sätta nosen i vädret och strutta iväg ifrån mig på ett sätt jag inte är van vid. Dock kom hon tillbaka till mig när jag kallade på henne men verkade allmänt seg.
 Vi har aldig gått hela ettan eller haft en tävlingsledare som har kommenderat oss (eller vad det kallas). Det var svårt att få Ella att hänga med i starterna på fria följet men hon utförde faktiskt alla moment. Lite dubbelkommandon behövdes och lite godis men vi fick ihop det någorlunda. Dock inte tävlingsmässigt men bättre än jag trodde det skulle gå.

Två omgångar körde vi och andra gången försökte jag slappna av lite och det gick bättre. Instruktörerna peppade och tycker Ella är duktig och kan inte förstår varför Ella är "trött/sen" i starterna men sedan rycker upp sig. Måste jobba upp förväntan mer. Hon frös benen jättebra vid ställande under gång och enligt instruktören var hennes läggande superbra. 10 på hindret :-) Apporten måste förlängas i tid men det var inga tugg de få sekunder hon höll den.

Fler sådana här övningar skulle det vara. Nu blev jag lite taggad :-)


Godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0