Spårövning, Spårupptag

Efter att ha tränat Minisök var det lektionstimma där vi gick igenom Molekyler,  spårupptag, spårriktning och liggtider. Enligt Lennart så räcker det för hunden att sätta ner nosen i fotspåret och dra nosen lite åt ena hållet för att bestämma spårriktning. En hund kan också känna skillnad på molekylerna som lämnar foten kontra handen, pannan eller armhålorna. Det finns olika typer av molekyler, tunga (de som ligger kvar i spåret) fiber (som kommer från kläderna) och vattenmolekyler. Direkt när man lägger ett spår finns alla dessa molekyler i och runt spåret. Men med tiden försvinner många av molekylerna men de i spåret finns kvar därför är det jätteviktigt att se till att hunden verkligen sätter ner nosen i spåret och att vi verkligen belönar när hunden har näsan nere i spåret (alltså klicka innan nosen vänder uppåt) klickar vi "fel" belönar vi kanske någon annan typ av molekyl som kommer röra på sig. Vilket gör att hunden lär sig spåra efter fel molekyler och då inte kan jobba med äldre spår. Lennarts föreläsning var jättebra och tänkvärd. Han kunde dra många paralleller till allt, från minhundar till hundar som spårar björnar uppe i norr. Sedan begav vi oss ut i naturen. Närmare bestämt ett sandtag för att vi lätt skulle kunna se våra spår så vi lärde hundarna rätt och belöna i fotspåret. Först fick vi göra upp spår i sanden. Alla fick varsin plätt att göra sina spår på. Sedan jobbade Sanna och jag ihop. Peppar kom ut först medans Ella fick vänta i bilen. Efter 4-5 fotspår bytte vi hund och nu var det Ellas och min tur. Ella var superladdad. Så först fick hon lugna ner sig. Men man ser på bilden hur svansen går och även i liggande ställning är varje muskel med. Hon lugnade ner sig ganska snart och fick börja jobba.
image167

Vi gick fram till ett av mina fotspår. Jag satte Ella ned och började sedan fokusera på spåret.
Redan här var Ella nyfiken så jag fick hålla henne tillbaka lite

image170

JAg pratade med och om spåret, "se vilket fint spår, undra vem som har gått här" Nu är Ella så nyfiken så hon närmar sig och jag börjar släppa efter och pekar med hela handen rakt ner i spåret.

image171

Ella springer upp och stoppar ned nosen i mitt spår. För att hinna belöna rätt klickar jag när nosen är på väg ner i spåret.




image169

Sedan belönar jag med handen nere i spåret. För att lära hunden spårriktningen så drar jag handen några mm i spårets riktning.

image168
Nu var detta spårsteg förbrukat och vi fick gå på nästa fotsteg. Både Ella och Peppar var jätteduktiga och jättenyfikna. Sanna fick i sitt sista försök Peppar att dra iväg till nästa fotspår och sedan närsta osv. Så vi var mycket nöjda båda två.



image172
Här ser ni Sanna och Peppar i full fart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0