Mini och Microsök

Jag kommer skriva ner det jag fick lära mig på kursen mest för min egen del så jag inte glömmer bort hur jag ska träna och var vi började. Dessa inlägg kanske är helt otolkbara för andra.

Vi fick tipset och träna på Minisök på kursen i spår. Detta används för att "ställa in" hundens nos för att söka tillräckligt mycket information. Exempelvis behöver hunden inte lika mycket information om de ska följa ett spår i skogen som den behöver på en hårt underlag som ett torg i stan.  De hade gjort i ordning en låda 60*60 cm med 2 cm kanter som de fyllt med sand av grövre modell.  Vi fick lära oss Minisök genom att lägga en 1 cm2 stor skinnbit i lådan. Först i framkant, sedan lite längre in, hunden ska sitta så pass nära lådan så att den nästan direkt stoppar ned nosen på rätt ställe. Man visar att man lägger ner skinnbiten sedan markerar området(rutan) som hunden ska söka i. Ställer sig bredvid hunden gör handtecken ned i lådan och när hunden är på väg ner mot skinnbiten klickar man och belönar så nära skinnbiten som möjligt. Detta upprepar man sedan ett antal gånger flyttar in skinbiten mot mitten för att sedan flytta tillbaka mot kanten. Det gäller att få hunden att "slå på" näsan så snart den sätter ner nosen inte rationalliserar och väntar tills den kommer till mitten av rutan.
Denna övning kan man göra var som helst. I början av ett spår, mitt i ett spår för att kolla att nosen fortfarande är "på" osv. Efter en sådan övning kan en hund spåra mycket bättre. Microsök går ut på samma sak fast skinnbiten har minimerats till 1 mm2 eller så. Hunden måste nu "sätta på" nosen mer för att söka mer information vilket innebär att den klarar av svårare spår exempelvis över en väg, ett torg eller någon annan stans.

image163

Jag lägger skinnbiten en bit in i rutan. Ella är mycket nyfiken och retningen är att jag pratar med skinnbiten men bara tillräckligt för att göra henne nyfiken. Jag tittar hela tiden på skinnbiten men "sneglar "på Ella för att se att hon är intresserad. Jag har hjälp av en person som håller i kopplet för att hindra Ella att komma fram till mig och den "söta" lilla skinnbiten.

image164

Jag markerar för Ella inom vilket område jag vill att hon ska söka och tittar samtidigt på skinnbiten. Går sedan tillbaka till Ellas sida och

image165

Gör en tydlig markering ner mot skinnbiten och säger kommandot sök. När Ellas nos är på väg mot skinnbiten klickar jag och belönar direkt nere på/vid skinnbiten.

Ella tyckte denna övning var rolig och man hörde näsan gå igång. Mesta träningen fick jag genom att träna på att göra övningen flera gånger och få in rätt timing. När man kör denna övning på riktigt bör man mellan varje gång byta ut den sand som jag och skinnbiten rört vid. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0