Lydnadskurs del 4

Nu har vi krulltottar träffats igen för att köra tävlingslydnad för Lotta. Idag bar jag och Lotta upp hindret från Lottas bil. Uppför en Låååång backe.
Sedan tränade vi.

Platsliggning: Fungerar oftast bra med Ella. Vi har lite problem med att ligga kvar när jag återvänder men hjälper jag henne där genom att säga kvar så fungerar det. Så här har vi inte mer än mängd och störningsträning att jabba på.

Tandvisning: Ella är ju inte riktigt förtjust i att okända ska kolla hennes tänder. Från att Lotta bara passerade, passerade och "smekte" Ella över nos/öra så börjar vi nu med att Lotta stod på sidan av Ella. Ella satt still men var lite undrande. Det går framåt. Vi var 4 hundar på kursen och endast lilla Nora fick Lotta lyfta lite på läppen på så vi är ju inte ensamma om behovet av denna träning:-) Men detta ska vi jobba hårt med.

Fotgående:  Jag har tidigare haft problem med att Ella suttit snett. Nu är Ella jätteduktig på att sitta och titta på mig och vi ska nu ta nästa steg att börja gå. Enligt Lotta sker 90% av inlärningen av fotgående innan man börjar gå. Det vi ska träna nu är att jag sätter fram ena foten, ser till att Ella har ögonkontakt och sedan skjuter fram höfterna. Hänger då Ella med genom att ha ögonkontakt och börjar lyfta på rumpan så blir det massor av beröm. Om hon missar så skjuter jag tillbaka höften och börjar om. Lyckades väl inte riktigt igår på träningen men nu har jag något att träna till nästa gång.

Hopp: Idag fick vi för första gången prova på lydnadshindret. Ella skulle sitta på ena sidan jag skulle gå runt till andra sidan kommendera "Hopp" Ella ska hoppa över hindret och sätta sig vid min sida. Tricket här är att lära Ella söka upp hindret och hoppa även om hon sitter snett och vint. Att hoppa är absolut inga problem för Ella hon älskar det. Idag fick vi dock stor  störningsträning. Redan innan detta moment så var det lite väntetider så Ella var lite frustrerad och ville träna mer och fortare. Nu när jag satt Ella ner, tagit av kopplet och börjat gå till andra sidan hindret så hör jag Ella börja storskälla. Jag vänder mig om och ser en stor karl gå ganska nära bakom Ella med massor av pinnar i armarna. Polisen Ella vaknar och tar tag i situationen. Jagar efter pinnar och gubbe (eller om det var gubbe och pinnar, det vet jag inte) och börjar skälla på hela boulgänget som står på andra sidan fotbollsplanen och Eldar !!. (Välkommen till Stockholm :-)  Så nu fick jag skämmas och gå och hämta min hund som självklart tycker att dessa fasoner inte går an och inte vill bli infångad. Efter några minuter jobbar vi dock med hindret igen och för att blidga matte hoppar Ella både när jag säger hopp och på tillbakavägen när vi ska börja från början igen.  Sedan körde vi några gånger då jag placerade Ella sneare och sneare ibland sprang hon förbi hindret (vilken osis då fick matte godiset) men oftast hoppade hon. Hem och träna.

image191
Jag hade nog med att hantera Ella när hon hoppade men hann med en bild på Peppars lillebror Balder. I bakgrunden ser ni de som Ella skällde ut :-)

image192
Här är en till bild men denna gång på Perro Rizados Nora. Balder och Nora är syskon och är väl runt 7 månader nu.

Inkallning: Detta moment fungerar nu bra. Jag kan sätta Ella ner, gå ifrån henne 15 meter, kalla in henne och hon hamnar fint vid min sida. Fortsatt mängdträning och störningsträning behövs.

Apport: Idag började vi också övningen med apportbocken. Tricket här är att visa hunden att apportbocken inte har något "värde". Alltså inte intressant att sno, tugga på eller leka med. Vi tog massor av små godisar i ena handen. Apportbocken i andra handen. När Ella duttade med nosen på den smala ytan på apportbocken fick hon godis ur den andra handen. I början fick jag hjälpa Ella lite genom att hålla godishanden bakom apportbocken. Sedan var det dutt godis dutt godis. Försöker Ella greppa apportbocken viker jag undan den (ALDRIG NEJ) belönar med godis. När duttar och godis börjar bli systematiskt flyttar vi händerna ifrån varandra så att hunden måste gå i mellan apport och godishand.  Fortfarande dutt och inte bit på apportbock.

Det var allt för denna gång. Nåväl kastar in en bild på vad vi fann på vägen hem

image193
På väg mot parkeringen finns vackra planteringar där hittade vi blommande Olvon. Jättevackra.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0