Äntligen, första helgen i båten

I fredags drog vi ut till båten för att sova kvar första gången i år för alla utom Johan och maken. Ella kände väl igen sig i situationen och svansen gick som vanligt när allt var lastat och klart i bilen. Konstigt hur mycket en liten hund kan vara i vägen. Det är verkligen som om hon vill kolla att vi inte glömt bort henne. När jag bär Ellas flytväst mot bilen drar hon sig dock undan, av någon anledning gillar hon inte den. I år har vi ju dessutom bytt flytväst med syrran Zita som väger under 15 kg, vilket inte Ella gör. Så denna flytväst är större.


Ella i sin nya flytväst, vill inte ha

Väl ute vid båten kom nästa pärs för Ella, att ta sig ombord. Denna stolta hund som hoppar och klättrar upp och ner från stenar och berg tycker inte om att ta sig ombord på båten. Men när allt utom Ella var lastat tog hon sig ut på sidan av båten sätter framtassarna mot båtens sida sedan får jag hjälpa henne med baktassarna. Det är skönt att hon gillar att åka jolle så vi kan fixa ombord och avstigningar på det sättet.


Här är Ellas favoritposition spejandes över fjärden

Jag köpte på lilla Stockholm en Biabädd för att Ella skulle ha sin egen plats på båten. Den passade precis in där jag hade tänkt mig (utan att jag mätt) Men först på kvällen lägger sig Ella bredvid på golvet så jag svor åt mig själv att jag trott att hon skulle vilja ha en bädd när hon aldrig vill det hemma. Men när jag vaknar framåt morgontimmarna ligger hon fint och mysigt i BIAbädden och jag kunde somna om ganska nöjd. Nu lägger hon sig faktiskt direkt i den vilket känns skönt då det kan bli lite småkyligt mot morgonen i båten.


Ella ligger och sover i sin Bia bädd

Själva båtlivet känns det som om hon gillar, hon har koll på alla och allt. Att det gungar eller lutar bekymrar henne oftast inte alls. När matte styr vill hon helst befinna sig bakom ratten under mig. Det är en perfekt plats för henne som då har 3 sidor att luta sig mot. Hon får fortfarande plats där, nästan mer avsett för henne i år än förra året då hon var mindre och inte riktigt kunde få stöd av alla 3 sidorna samtidigt. Oftast är det jag som styr.

Ella ligger på sin favoritplats under gång

Idag har vi dessutom vaknat tidigt och gått runt på ön vi hamnat på. Vi hittade härlig mossa att träna spårupptag i vilket var ett tag sedan nu. Det fungerade fint, efter den träningen såg jag att Ella fortsatte spåra mer än innan, nosen var påsatt.

Nu ska vi gå och lägga oss en stund igen och höra kluckandet mot skrovet, alla andra sover fortfarande, Vädret utanför är underbart och Johan och maken badade igår. Maken iförd våtdräkt, det är 15 grader i vattnet.

Årets första bad för Johan, 15 grader varmt


På väg hem, Kryss både ut och hem. MEn underbar segling


Hemma i marinan, hur hittar vi till rätt båt

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Vad härligt det låter. Vi sjösätter på torsdag. Får se vad Rolex säger om att åka båt.

Ha det bra!

/anna

2008-06-02 @ 10:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0