Pärnu

I fredags bestämde vi oss för att ta oss vidare. Men först SPA behandling. JAg tog en timmes massage och Maria fick en "ultimate" behandling i ler-inpackningar, varma handdukar och massage. Det var jätteskönt kändes som om vi gick på små lätta moln efteråt. Vid 16 tiden gick vi ut med Ella och därefter begav vi oss iväg. Det var fint väder ingen blåst och inga vågor och vi hade 80 distans framför oss. Vi satt i sittbrunnen med cider/öl ölkorv, ost och kex och hade en underbar sol som värmde långt fram på kvällen. Solen värmde ända tills den gick och la sig röd och vacker. Jag satt och styrde, långt framför oss tornade molnen upp sig. Jag såg blixtrar men hörde ingen åska. Dock såg vi att det regnade ganska rejält. Ett regnoväder ville vi inte hamna i så vi styrde lite mer nordost för att slippa regnet. Regnet i sig är inte så farligt men det finns ofta mycket vind i  ett oväder, samt blixtar och åska. När vi märkte att vi var utanför regnovädret började det blåsa och vågorna började gå. Vi satte segel vilket oftast är mycket skönare än att gå för motor. Vilket det också var denna gång. MEn det var lätt att komma lite ur kurs för att "hamna rätt" i vågorna. Mats tog täcke och kudde och gick och la sig på golvet i sittbrunnen. Jag seglade vidare själv vinden ökade och snart gjorde vi 7 knop.
Att segla ensam om natten när det är mörkt har både en tjusning men också väldigt tröttsamt. Dessutom att hålla rätt kurs.
Efter någon/några timmar tittar Mats upp och tar över medans jag lägger mig under täcket och vilar. Direkt dyker Ella överlycklig upp och lägger sig under täcket hon med. Efter någon timme får vi reva seglet vi är uppe i nästan 10 m/s i vind och nästan helt motvind. Maria vaknar i fören och flyttar bakåt då det låter som en trumma när båten slår ner i vågorna. Johan fortsätter sova djupt. Vi kommer fram vid 8 tiden på morgonen.
Jag rastar Ella och sedan går vi och lägger oss och sover till lunch. Efter lunch tar vi en ny promenad jag, Maria och Ella och hittar stranden. Ella älskar verkligen stranden och badar mycket och gärna. Maria hinner med 4 vändor till standen innan det är sovdax. Sista promenaden tar Ella, Maria, Johan och jag och Ella får verkligen bada, springa och simma.
Väl tillbaka till båten går Ella direkt in i sängen och sover märker inte ens att jag går och lägger mig. Jag fick lov att känna efter så att hon andades för hon lyfte inte ens på huvudet, Helt slutkörd.

Idag har vi bara tagit det lugnt. Ella har fått sina promenader. Vi har tränat lite sitt, ligg och inkallningar. Dessutom gjort  några sökövningar. Det är lite molnigt och även duggat lite. Perfekt för promenader.

Vi kommer nog stanna någon dag/dagar till innan vi fortsätter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0