Mini Perropromenad och kurs

I går var Ella och jag inne i stan och skulle gå en promenad så jag ringde upp Max matte och frågade om hon hade lust att hänga med på en sväng. Vi tog oss ner till Tantolunden med 2 ystra hundar i koppel. Väl där så blev det full fart. Max först och Ella efter i några varv för att sedan byta jägare. Max har ju varit småkär i Ella enda sedan första gången de träffades men den här gången var det mer jämlikt. De hade fantastiskt roligt.
Därefter tråcklade jag mig till Hundens hus med Ella i rusningstraffik på tunnelbanan. Vi får väl vara glada för att vi inte bor i Japan (Med deras "påtryckare" i tunnelbanan) På hundens hus började vi en kurs i att hälsa som är på tre gånger. Tanken jag har med det är att Ella ska bli säkrare med okända människor. Ella har blir bara bättre och bättre på detta. Men helt klart känns det rätt att träna det nu. Som en tjej sa på kursen. " Min hund får hälsa på de hon väljer att hälsa på, men hon ska inte välja bort att hälsa för att hon känner sig osäker". Kursen är intressant, då jag även tycker att psykologi är roligt, och det är 5 hundar med. 4 reserverade och en "gå påig".
Första tillfället igår så tränade vi att hundarna skulle använda handen som target. Först vår egen hand sedan 2 okända människors händer. Ella  klarade detta galant vilket jag också hade trott. Frågan är vad nästa steg blir. Det var en man med i gänget och nästa gång ska fler män komma med vilket är jättebra. Av någon anledning reagerar hon oftast starkare på män.

Förutom de 5 hundarnas mattar/hussar var det ledaren och 4 eller 5 hundpsykologstuderande. Så det finns en hel hög okända att träna på. "Läxan" till nästa gång var att använda familj och nära för att träna in handen som target. Så fram med kardan,dutt med nosen, "klick" och godis (läggs i början i handen Ella duttat i). Lätt som en plätt, men inget vi tränat på tidigare, fast jag läst det i klickerboken gällande en reserverad flatte.  Från läsa till handling går alltid inte raka vägen  :-)  Bra med kurser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0