Hälsaträning

I dag var det dax för hundens hus och hälsaträning kapitel 2. Så efter en god middag hemma hos min mamma tog vi den här gången bussen till Fridhemsplan. Vi var första hunden på bussen men innan vi klev av hade 3 till hundar kommit ombord. Alla kolugna och vana bussresenärer. Hamnade i samtal med en kille på bussen och en av de andra hundägarna. Killen var mycket intresserad av Ella och rasen alltid lika kul. Väl framme vid hundens hus så hann jag med både en kopp thé och balansbommen. Den går som en dans numera :-)

Läxan till denna gång hade vi tränat men som det var bestämt så handlade det om för Ella kända människor. Nu spred vi ut oss i lokalen och ledaren och de 4 aspiranterna gick runt och hälsade på hundarna. Jag sa kommandot "hälsa", de satte ner handen, Ella duttade, jag klickade godis kom från den Ella hälsade på. Små små bitar av kalkon samtidigt som de satt och talade om för Ella att "hon var den bästa i hela världen". Alla hundarna i gruppen var jätteduktiga. Flatten som var "översocial" jobbade istället med passivitet, slakt koppel, hälsakommandot och sedan få hunden att stå/sitta med alla fyra tassarna i marken. Gick också jättebra.

Sedan gick vi igenom övningen vi har i läxa tills nästa gång. Till vår hjälp skulle vi ha en tub ost/leverpastej eller liknande. Trycka ut lite gott få hunden att slicka och figuranten att hålla handen stilla på huvudet. Tur att ledaren hade flatten att visa på för ingen av de andra hundarna kände sig säkra  detta moment. Ella var mycket fundersam mot tuben med baconost. det var ingen hit. Så där blev det ingen hand på huvudet :-)
På vägen hem köpte jag istället en tub

image113

Då blev det annan fart på Ella. Men nu börjar vi träna detta moment med familjen. Ser med förväntan fram mot nästa pass.

När vi väl hade kommit hem fanns en liten överaskning till Ella. Fast den får vänta till på Lördag då Ella fyller 1 år :-)
Frågan är vem som är mest nyfiken Ella, Jag, Maria eller Johan :-)

image114

Två härliga paket, vad kan det vara i dem....... Fortsättning följer på Lördag :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0