Tävlingslydnadsträning

Idag har Ella och jag varit på vår kurs i tävlingslydnad, jättekul. MEn jag ser hur snabbt jag måste skriva ned det vi ska träna på för att inte missa något VIlka moment var vi då inne och berörde.

Vi repeterade:

FOT, vi ligger fortfarande på att hunden sitter vid vår sida och vi berömmer när hon tittar på oss. Ella studsar ibland ut från min sida för att se mig ordentligt i ansiktet så här får vi träna mycket. Men oftast gick/går det bra och jag har börjat tänja på tiderna. Hinner nu (med störning) räkna till 5 innan jsg belönar. Vi ska fortsätta med detta men hinna räkna till sådär 20 då ska vi lägga in kommandot "fot".

SNABBA LÄGGANDEN: Handtecken och/eller kommando ligg gärna med en leksak som kastas iväg som belöning. Ella älskar detta moment och ligger snabbt och snyggt och springer med glädje i steg, kropp och knopp iväg och hämtar bollen.

AKTIVA LÄGGANDEN, tror jag Lotta kallade det, en jättebra övning jag anammat lite nu och då. Ella ligger och några meter framför henne lägger jag gott. Sedan har Ella järnkoll på mig för att få sitt varsegod. Använder denna övning idag då Ella blir hyper aktiv och bångstyrig. Då ligger hon still och jag kan lyssna på Lotta :-)

Nytt för denna gång:

TANDVISNING, Bra att vi börjar med nu. Här kör vi med att en figurant ska komma fram och granska Ellas tänder men vi har en bit kvar att jobba på. Nu gick Lotta fram jag sa "visa" och Lotta gick förbi och jag belönade, nästa steg var att Lotta kom fram tog i handen efter att jag sagt "visa" sedan belöning och Figurant förbi. Sedan han vi också med att figuranten rörde lite lätt vid Ellas öra. Jättebra träning som vi ska köra resten av gångerna. 

KONTAKT, Lotta satte upp 4 koner och vi skulle gå slalom emellan utan koppel bara med kontakt mellan mig och Ella. Först var Ella riktigt olydig. Sprang fram till en kon och snodde den. JAg lyckades rädda konen men direkt tog hon en annan. Då grep Lotta in som ett stort mörkt spöke. Ella släppte konen direkt. Sen jobbade jag hårt på att hon följde med i slalomen och hon var jätteduktig. Jag får plocka fram konerna hemma och träna mycket på detta. För Ella har hela tiden haft en passion för de röda konerna.

STÄLLANDE UNDER GÅNG, vi tränade på att försöka få till ett direkt stopp genom att gå baklänges med hunden nos mot näsa, sedan säga "Stå" samtidigt som jag kastar en leksak bakom hunden och fortsätter själv bakåt utan att under tiden stanna över huvud taget. Ella var mycket inne i att hon snabbt skulle lägga sig så det pysslade hon med när jag började gå bakåt vilket lätt resulterade i att när hon väl förstod att hon skulle komma till mig så fick hon upp hög hastighet vilket jag måste försöka få ner så att hon får till raka fasta ben.

Nu är jag bra sugen på att träna :-) men inte mer idag då både jag och Ella är lite såsiga i huvudet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0