Tävlingslydnad del 3

Idag har vi haft vår tredje omgång av tävlingslydnadskursen för Lotta Linusson med strålande solsken.

PLATSLIGGNING
Vi började göra en platsliggning med alla hundarna på rad. De 4 hundar som var där låg fint kvar på raden. De låg en liten stund inte de 2 minuter vi ska ligga på en tävling men vi successivt öka på längden. Sedan gick vi tillbaka till deras högra sidda och belönade utan att hundarna skulle resa på sig. Alla klarade denna övning bra.

FOT
Fick vi visa hur långt vi kommit med att ha hunden sittandes rätt vid vår vänstra sida och titta på oss. JAg känner ju att jag haft problem med att Ella gärna vinklar ut rumpan. Men jag kom till rätta med det denna gång. Felet är timingen jag har tagit för lång tid på mig att belöna. Eftersom hon först oftast hamnar rätt. Några av oss fick också börja ta ett steg. Om jag förstod det hela rätt skulle de flytta fram vänster fot och lägga över vikten på det och se att hunden höll kvar ögonkontakten.Sedan flytta över vikten till det bakre benet igen.

STÄLLANDE UNDER GÅNG
Vi fick också visa hur långt vi kommit med att gå baklänges få hunden med oss och samtidigt som vi använder kommandot "stå" skicka en boll över huvudet på hunden så den "låser frambenen" helst samtidigt som vi ropar stå. Ella och jag har haft lite problem med detta då Ella så gärna vill vara mig till lags så så snart hon ser mig ta fram bollen lägger hon sig ned. När jag börjar backa så lägger hon ner huvudet för att hon tror att jag vill ha ett riktigt plats. Phu hon är så himla söt och duktig men jag har inte förrens idag kommit på hur jag ska få henne att gå med mig tills jag ropar gå. Men idag lossnade det. Jag kastade på prov bollen bakom mig samtidigt som jag gick bakåt. Två gånger sedan vågade inte Ella vänta genom att ligga utan följde med mig så jag fick till riktiga låsningar i benen. Gud vad skönt. Vi har ju försökt träna detta nästan varje dag utan att jag hittat lösningen. Men nu föll polleten ner.


INKALLNING
Vi fick visa hur det gick att få till momentet vid foten. dvs Att från start med godis i handen och göra "krokrörelse" till ta bort godis och minska handrörelserna till bara använda kommandot "Hit". JAg och Ella har nu kunnat ta bort godiset i handen och genom att jag förbättrat min timing/ snabbhet med belöning så fungerade detta riktigt bra.
Vi gick också över till att träna momentet fart i inkallning. Det gjorde vi genom att sätta  ner hunden (vilket vi tidigare tränat som separat moment) gick iväg (ska till slut bli 20 meter) vända oss om ha en leksak i vänster hand. Kalla på hunden och har den bra fart ropar vi glatt bra och därefter kastar en boll bakåt, bakom oss. När vi gör den här övningen skulle vi inta tävlingsposé. Vilket betyder inget tjoande eller hoppande utan händerna efter kroppen och "tråkigt". Hundarna klarade generellt detta bra. Några behöver byta ut sina leksaker mot färgglada eller mer attraktiva leksaker då hundarna inte uppmärksamma dem.
Viktigt är att träna varje moment för sig och belöna på olika ställen när man börjar knyta ihop momenten. Ibland för att de sitter så fint kvar. Då kastar vi bollen efter att vi belönat med ett "bra" bakom hunden. Ibland belönar vi tidigt i farten ibland sent.

NEJ
Vi hade också en diskussion angående ett riktigt NEJ kommando. Lotta berättar att det är jätteviktigt att vara konsekvent. Ett nej är ett nej och skall ALLTID lydas. Kommandot nej behöver inte skrikas ut utan sägas mer i rådgivande ton MEN  konsekvensen av att inte lyda nej ska ALLTID  komma och det spelar ingen roll om brottet är litet eller stort det ska alltid vara samma konsekvens. Vilken konsekvens skall då användas. Vi diskuterade vattenspruta, nyp i örat eller i ljumsken. Viktigt är att det räcker inte att hunden bara piper till utan man måste fullfölja. Se att hunden sänker svansen och stannar kvar i "underdånighet" (kan man uttrycka det så?)
Viktigt att det blir EN riktig sammandrabbning istället för många halvdana.
Vatten som bestraffning har jag provat och det fungerar inte på Ella de flesta kom fram till nyp i örat som "bästa" metoden (fast vi var nog lite till kvinns osäkra på om vi kan diskutera bästa metod).  När vi skulle träna skrattade jag och sa att det räcker ju med att sätta fram en kon så har jag något att träna på. Men icke sa nicke Ella tittade inte ens på konen. Inte heller på en smaskig påse med korv kunde jag få henne att vika från min sida. Så för mig blev det ingen NEJ träning den här gången. De andra fick till lite olika träningsmöjligheter och en av oss gick utanför fotbollsplanen vi tränade på för att hitta lite "gott" bland buskarna som hennes hund tidigare olydigt sprungit ut och gottat sig med. 

Det var jätterolig träning och de 90 minutrarna gick jättesnabbt. Vi har bra miljö/störningsträning också på fotbollsplanen, ett gäng som spelar boule och drack öl. Så förutom förbipasserande hade vi varandra och varandras hundar samt 10 pers som spela boule. Dessutom sprängde de en bit bort.

Kommentarer
Postat av: Åsa och Julia

Hej!
Vi har återfunnit din blogg igen. Var inne på den i början... Jätteintressant att läsa och vilka fina foton!
Kul att du gillar tävlingslydnadskursen och roligt att läsa vad ni går igenom varje gång.

2008-02-29 @ 19:25:52
URL: http://www.perrotrizza.com
Postat av: Susanne

Hejsan,
Kul att höra ifrån er. Jag såg Julia och hundarna som tittade förbi när vi tränade sist. Hann dock inte hälsa ordentligt. det är roligt att skriva dagbok och nyttigt så jag kommer ihåg vad jag ska träna och att det faktiskt oftast går framåt. Vissa saker tar man för självklart men om man bara backar bandet någon månad så ser man hur både Ella och jag har utvecklats :-) Jag fick en systemkamera i julklapp så nu är det roligt att fota igen. Men ännu är jag inte i samma klass som ni på er hemsida. Där finns ju otroliga bilder. Ha en bra helg/Susanne

2008-02-29 @ 22:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0