En Golden i Perroskrud :-)

De senaste tre Torsdagarna har varit fullspäckade dagar för Ella. En lång promenad på morgonen för att sedan
vara hos min mamma. Bli hämtad av mig för en stadspromenad med inslag av Perro. Jättekul att träffa Max med matte eller husse. Igår var det husse. I parken fick de springa fria och det är härliga att titta på. Nästan så man blir snurrig. Redan här börjar man se Golden beteenden :-) på Ella.  Hämtar en pinne som hon försöker reta Max med. Max är inte speciellt intresserad av pinnen men älskar att jaga och bli jagad. När Ella tröttnat på jagandet vad gör hon. Lägger sig och gnager på pinnen precis som hennes kompis Molle brukar göra hemmavid.

Efter middag hemma hos mamma bar det i väg med bussen till Hundens hus. Vi hamnar alltid i samspråk med några medresenärer.Denna gång bl.a. en man som var lite "glad i hatten". En hundkär sådan. Ella accepterar att han klappar och gosar med honom vilket gör mig lite förvånad. Men håller man på att förvandlas till Golden så gör man.
Väl på Hundens hus gick vi igenom och fick berätta hur veckans träning hade varit. Jag berättade att det där med att lägga handen på huvudet inte var någon direkt hit. Ella har inget problem med oss i familjen men reagerar om någon annan försöker och backar. Inte så konstigt eftersom det är ett hot mot en hund. Idag var det 7-8 figuranter på våra 5 hundar så vi fick göra mycket mängdträning på att hälsa. Tre av figuranterna var män och ett barn. Efter 10 minuters träning hade Ella hajat vad som gällde och helt plötsligt började svansen gå och hon letade efter händer att hälsa på och det gav utdelning. I mötet sa jag och figuranten hej till varandra sedan gav jag Ella kommandot hälsa varvid hon snabbt gick fram till figuranten, klick och belöning.
Hon har dock inte gått så långt att hon hoppar upp på de vi möter :-)

Sedan jobbade vi vidare med tips om hantering och hand på huvudet. Genom att använda tuben, en hand som närmade sig huvudet och klickande kom vi närmare och närmare en hand på huvudet. Nu får vi fortsätta träna detta hemma för kursen är slut.

På vägen hem "hälsade" Ella på alla runt mitt säte på tunnelbanan. Jag berättade att vi precis hade varit på kurs och för att Ella skulle bli tryggare i mötet med andra människor. Så helt plötsligt hade jag 6 positiva figuranter på tunnelbanan. Ella gick runt och viftade på svansen. De hälsade, lockade och pratade med henne. När vi kom hem var hon helt slut, inte lätt att "fjäska" för främmande människor när det inte riktigt ligger för en.

Jag har inte behov av att Ella ska gå runt och hälsa på alla men det känns skönt att veta att om hon vill så kan hon göra det. På hundens hus köpte jag en intressant bok som heter "Skjut inte hunden" med Karen Pryor som jag sedan låg och sträckläste nästan enda till slutet. Riktigt rlig bok om operant inlärning. Med exempel från  uppfostran av barn, tennisträningen, maken "uppfostran", delfinträning till hundträning.

Nu ska jag äta lite lunch för att sedan ta en promenad utmed vattnet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0