Lydnadsträning inomhus

Idag har Sanna, Peppar, Ella och jag kollat upp en lokal man kan hyra för att träna inomhus.
Härligt att träffa Sanna och Peppar igen. Det var ett tag sedan. Jag blir alltid så glad av att träffa dem. Efter att Ella satt Peppar på plats tycker även hon det är roligt.



Lokalen vi hyrt var en ljus, varm lokal som lika gärna kunde varit ett kontorslandskap.
Halva lokalen hade antiglidmattor och det gick att dela av lokalen till två halvor. Jättebra ställe att ha utställningsträning på (för många) men även bra för lydnadsträning (fast då för färre) Först tränade vi lite var för sig i varsin halva sedan körde vi ettans program på ena halvan.
Ella kändes jätteloj. Inget go alls tycker jag. Men det var bra att ha Sannas vakande öga och få tips på delmoment som måste slipas. Ella ställde sig upp under platsliggningen men la sig igen när jag sa åt henne. Fritt följ gick ganska bra men lite mer på hade jag velat att hon skulle vara. Mitt kroppsspråk måste bli tydligare vid starter och halter. MEn annars gick hon ok.
Läggande under gång hamnade vi i det gamla vanliga. När jag tar av kopplet så fattade Ella inte att hon skulle gå med mig utan blir kvar (som om vi ska köra inkallning) kommer dock lunkande och lägger sig efter dubbelkommando. Aj, aj, aj.
Inkallning, gick bra ända fram men avslutades genom att jag fick göra handtecken för att Ella skulle komma hela vägen in och sätta sig. Mitt fel helt, jag skulle avvaktat.
Ställande under gång igen alldeles för segt, Men ställa sig kunde hon. Dock har jag vissa hyss för mig som kan tolkas som dubbelkommando, fy skäms på mig.
Apporteringen, Ella tog Peppars "äckliga" apportbock men släppte den på golvet innan tiden var ute. Hon tog lite för försiktigt men tuggade inte. Detta moment är det jag själv känner att vi inte alls bemästrar.
Hopp, är ju Ellas paradnummer. Brukar aldrig fela :-) När Sanna kommenderade gick det bra men första gången sprang hon förbi när vi tränade tidigare vilket hon inte gjort sedan vi precis började med det momentet.

Det var jättebra att få coachning, Tack Sanna jag försöker suga åt mig.
Sedan försökte jag leda igenom Peppar på hela ettan också. Jag har ju inte gjort det förut men jag kom ihåg alla momenten i rätt ordning men kasnke inte alltid exakt vad jag skulle säga.
Helt klart bra att träna på olika miljöer. Detta vill jag göra om, likväl som jag nu bör träna på olika ställen där det finns mer folk och hundar. Vår timme gick fort men Vi var nog helt slut. Beror det på att det var jobbigt eller beror det på Julledigheten, Det återstår att se.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0