Rådjur, hästbajs och paddor

Här sker träning på hög nivå :-)

På vår kvällspromenad gick vi över ängarna. Ella var lös som vanligt men idag hade jag ingen långlina på.  När vi nått mitten på den stora ängen ser jag att något har fångat Ellas uppmärksamhet. Direkt påkallar jag hennes uppmärksamhet. Ella stannar där jag bett henne och jag kommer fram och ställer mig bredvid henne. Säger åt henne att sitta, vilket hon gör. Jag belönar och börjar sedan leta efter det hon ser. Det skymmer ordentligt men nog ser jag små vita rumpor borta vid skogskanten. Jag börjar gå åt det håll vi ska och Ella följer med. Vi går fram till hästhindrerna för att träna lite hopp. Ella fokuserar helhjärtat och klarar både skeva och vinda inkallanden passerandes hindret innan hon kommer och sätter sig vid min sida. (Duktiga hund).

Därefter kör vi kontaktövningar på en grusväg med hästhagar på båda sidorna. Ella älskar hästbajs så denna övning är en riktig utmaning för mig. Men jag märker att det går bättre och bättre. Bara jag kallar in henne innan lukten tagit över och blockerar henne. Vid sista hagen kunde hon inte hålla sig längre. Nytt bajs precis vid staketet.
Ella springer under elstängslet men svansen snuddar och hon ylar till och kommer rusande tillbaka till mig. Nu kommer hon kanske aldrig gå in i hagarna längre.

När vi nästan har hunnit ända hem möter vi Herr Padda. Vi inspekterar paddan i säkert 5 minuter.  Försiktigt och fint. Om jag kommer ihåg rätt så har ju paddor ett giftigt slem på ryggen så Ella får inte gå ända fram (vilket jag inte tror hon gjort i alla fall) men 20 cm ifrån är ganska nära ändå. Ella har träffat paddor förut, även i år och är mycket nyfikna på dem. Det är kul att se hennes nyfikenhet tillsammans med försiktighet. Det känns bra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0