Dagens lunchpromenad

20080401361.jpg 
Dagens lunchpromenad runt ett träsk (för mig såg det mer ut som en sjö)

Vilken härlig dag vi har idag. Ingen jacka väder. I helgen fick jag tips om ett skogsområde jag helt missat i mitt närområde. Helt fantastiskt :-) På en halvtimmes promenad fick vi en hel repertoar av fågelkvitter, solvarma stenar, blank vattenspegel. Doppingar och änder.

Idag hade långlinan åkt på. Nästan varje promenad de senaste dagarna har vi träffat rådjur eller harar. De två senaste gångerna  har Ella satt av efter dem. Bara 50 - 100 m men det är mycket längre än hon vanligtvis springer ifrån mig. Men framför allt vill jag inte ha en jagande hund. Så vi tränade jättemycket på att gå lös med långlina. Halva promenaden gick också på en ordningsställd gångstig/väg. Där vi mötte ett antal andra promenerande. I stället för att kalla in Ella till fot kunde jag testa vad hon gör om vi möter någon och hon går och nosar vid skogskanten. Ella skötte sig exemplariskt. Hon lyfte inte ens på huvudet till de andra människorna. Även när vi mötte två andra hundar traskade hon vidare med mig istället för att försöka kontakta dem. När jag har henne lös i vanliga fall blir det många inkallningar även om jag med 80 % säkerhet inte tror att hon ska bry sig om dem vi möter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0