Antiskällträning

Ella har i mellan åt varit lite för skällig. Det har blivit mycket bättre på sednare tid. Förr sprang hon gärna ut på gränden (Vi bor i slutet på gränden med en härlig lekvänlig vändplan som grändens barn leker på) och skällde på allt och alla. Det har jag lyckats träna bort nästan helt genom att sitta och läsa en bok med Ella i koppel precis vid tomtgränsenmot vändplan. Det känns underbart. Dessutom tränade vi snabbt in att hon inte får gå ut på tomten utan att ha fått lov. Ytterligare en åtgärd för att både hon och jag ska se vad som rör sig på gränden. Vänja oss lite vid vad det än monde vara innan vi springer ut på tomten. Dessutom jobbar vi på att hon aldrig får lämna tomten innan hon har lov. Fungerar förvånandsvärt bra.

Nu måste vi träna bort endel av skällandet inomhus.

Jag har precis författat en lapp som jag plastat in för att sätta på dörren. Där jag ber om överseende om det tar en stund innan vi öppnar. Sen har jag tänkt vi ska köra med knepet att lugnt resa oss från soffan eller vad vi nu befinner oss, gäspa och sträcka på mig, gå långsamt med trött hållning fram till dörren innan jag öppnar.


Sedan har jag skrivit lite tips för hur gäster ska få bra kontakt med Ella. För nu tror vi vi har koll på hur hon funkar. Ella vill inte ha ögonkontakt inte heller vill hon att man klappar henne på huvudet. Får hon själv komma fram, nosa på gästerna, så brukar de kunna klappa henne ganska snart på bringan eller på sidan. Dessutom tänkte jag sätta ut en påse med lite godis i som gästerna kan stoppa på sig. Allt för att göra mötet positivt.

Vi kommer eller vill inte heller omvända Ella till att rusa alla tillmötes. Men för husfridens och Ellas skull är det ju bra om hon inte skäller och accepterar att andra klappar henne. ska bli intressant att se om även det går framåt.

Ella är ju otroligt lättlärd. Under 30 minuter med en klicker tränade vi slalom mellan benen och vips så satt det. Lika så hoppa upp/ner (tips från Chanjas matte) behövdes bara upprepas några gånger så fungerar det klockrent. Ella älskar att göra dessa saker. Så här är det bara fantasin som sätter stopp.

Rapporterar senare om hur det går med inomhusskällandet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0